22 Şubat 2018 Perşembe

SORUSUNDAN ZORU OLMAK


Soru değersizse cevap önemsizdir.

İnsanların gözü hep cevaplarda, merak edilen, değerli bulunan-bulunmayan hep cevaplar, soru kalitesi ise göz ardı ediliyor. Halbuki asıl mühim olan sorulardır.

Alev Alatlı’nın çok güzel bir fikri var, “bu memlekete ‘nereden buldun’ yasası gibi bir de ‘nereden biliyorsun’ yasası lazım” diyor.
Muhteşem bir fikir ama bir yasa daha ilave edesim var benim: bunu neden soruyorsun?

İlginin hep cevaba yönelik olması hayatta kalma güdüsünün bir tezahürü, hayatımıza tehdit gibi algıladığımız için belirsizliği sevmiyoruz, bir şekilde belirliye tahvil olması isteğindeyiz her belirsizin…bu yolda yanlış bir cevaba bile razıyız, yeter ki belirsizlik ortadan kalksın.
Aynı kafayla şüpheyi yük etmeyi de sevmiyoruz, ama doğru ama yanlış şüphelerimiz acilen giderilmeli.

İyi de…hayatta kalma güdüsüne bu şekilde teslim olmak aklın kapısını kapatmaktır. Gerçeğe, sadece gerçeğe giden yol ateş dolu odalardan geçer, şüpheli odalardan!
Beynimizin en iç bölgeleri hayatta kalma güdüsünün emrindeki bölgelerdir, bu bölgeler var, bu bölgeler lazımdır eyvallah da bir de entelektüel kaygılar taşıyan en dış bölgesi var, bu fikirler üreten dış bölgeyi, bizi insan yapan (sapiens) bölgeyi görmezden gelmek iyi bir fikir midir?
Yemek arayan bir yırtıcı hayvandan çok daha fazlası olduğumuz kesin…değil mi?

Bu bilinen-bilinmeyen denkleminde hep iki şık var sanırız: öyle mi, değil mi?
Halbuki üçüncü bir şık daha var: umrumda değil.
O sorunun cevabını merak etmeyi reddedersin, ilgini esirgersin çünkü cevap önemsizdir…çünkü soru değersizdir.

Vakti zamanında televizyonda “öpüşmek orucu bozar mı” konulu bir “İslami” tartışmayı bir müddet izlemişliğim var! Allah’ım nasıl değersizmiş ki vaktim gidip böyle bir saçmalığa harcamışım, yazık yani…di mi?
Kim peki tartışmanın tarafları? Anlı şanlı İslami alimler! Belki de ne alimdirler ne de İslami, dini sulandırmakla görevlendirilmiş ajanlar olabilirler mesela, bilmiyorum…ancak yaptıkları işin yararsızlığının yanında zararlı olduğu çok açık. Bilmediğim şey sadece bu zararı gerçekten kötü niyetle mi yoksa gafletle mi verdikleridir. Sonuç bariz, sebep belirsiz yani.

Şu blogda birden fazla kez tekrarladığım bir cümleyi tekrarlayasım var: merak rasyonel olmalıdır.
Yani rasyonel olmayan bir merakın ürettiği değersiz sorulara cevap aramamak lazım.
Aynı şekilde rasyonel olmayan bir merakın ürettiği değersiz bir soruya maruz kalındığında da cevap vermek yerine “değersiz bir soru bu, cevabının da kimseye faydası yok, o yüzden cevaplamayı reddediyorum” demek en iyisi. Bunu yapabilmek lazım.

Abuk subuk açıklamaları ile gündem olan İslami hoca-alim-bilgin-şeyh vs unvanlı şahısların yarattığı kirlilik getirdi tüm bunları aklıma.
Bir kere bu hocalar cinselliğe neden bu kadar meraklı? Yatıyorlar seks, kalkıyorlar seks, bu nedir? Tamam seks çok kıymetli bir faaliyet ama dünyada önemli-değerli başka bir sürü faaliyet var, bu mevzuya bu takıntı neden?

Sistem şöyle işliyor:
Bu hoca sıfatlı kişiler bir yere oturup soru kabul ediyorlar, insanlar da soruyor bir sürü. Bu soru-cevapların çoğu sıkıcı, rating değeri olmayan şeyler. Ancak birisi seksle ilgili netameli bir soru sorup hoca da ilginç bir cevap verince…hocanın o cevabı ertesi gün bütün gazetelere manşet oluyor!

İki adım geri çekilip sormak lazım:
-      O seksli soru çok mu lazımdı da soruldu?
-      Yoksa sorduruldu mu?
-      Hoca kisvesindeki şahıs toplumsal sorumluluk konusunda bu kadar mı zayıf ki öyle infial uyandırıcı cevaplar verir?
-      Gazeteler sözbirliği etmiş gibi ertesi gün nasıl manşetten verir bu haberi?

Yahu bir dümen-düzen var bu işte, çok açık! Bir örgüt, bir birim iş başında sanki di mi? Yıllardır manipüle ediliyoruz, bu çok açık.
Gözümüz sorularda değil de hep cevaplarda olduğu için manipüle edilebiliyoruz.
Kimse “ne lüzumu var lan bu sorunun” demiyor.
Afrin’e girmişiz, yarı savaş halindeyiz, memleket incecik köprülerden geçiyor…bizim gündemimiz ne? Asansöre bi kadın bi erkek binmek iyi midir?
Eğer bu soruyu cevaplamaya çalışırsanız girdaba düşmüşsünüz demektir, illüzyon çalışıyordur, paralizesinizdir. “Ne asansörü lan, değiştir şu kanalı” diyenimiz çok az.

Neyi merak etmemiz gerektiği bize yukarıdan söyleniyor, aklımız tarassut altında, bir girdabın içindeyiz, çıkmak lazım.
Neyi izliyorsak-okuyorsak-dinliyorsak biz de oyuz.

“Ben bunu merak etmeyi reddediyorum, bunu izlemeyi-dinlemeyi-okumayı reddediyorum, bu sorunun cevabı ile ilgilenmiyorum” diyebilmek değersiz bir sorunun önemsiz cevabının peşinde koşmaktan çok daha değerli…değil midir?

Not: İbnül vakt…diye bir kavram var. “Zamanın oğlu” demek sözlük anlamı olarak da sözlük anlamından biraz daha karışık bir kavram…anlamakta çok fayda olan bir kavram.


4 yorum:

  1. İbnül vakt kavramını ilk defa duydum, hemen google'a yazdım ancak inbül vakit yazmışım "in born time" çıktı karşılığında -doğmuş zaman- hoşuma gitti çünkü anlama dair hoş bir tevafuk oldu. Zamanın oğlu başta mitolojik bir kavram gibi gelse de çoğaltılmış, bereketlendirilmiş zamanla örtüşüyor, doğmuş zaman oluyor açıkçası. Tasavvufta, sofilere düstur olan bir kavramın bu zamanda anlamamız ve yaşamamız gereken bir kavram olması çelişki mi? Bence değil, rehber niteliğinde düsturları üzerimize alınmadığımız için yaşıyoruz pek çok badireyi ve gafleti. Bu kavramı ilk duydum ama mana olarak yaşam felsefemin içindedir, hakkını vermek gerek.
    İnanca dairmiş gibi gösterilen ya da tali dediğimiz konularla zihne sokulan bazı konular tabi ki yanıltmaca ve illüzyon. Sığ akıl ve vicdan sahiplerinin ancak kendi gibileri etkilemeye yönelik çabaları. Ancak samimi inanan her kalbi rahatsız ediyor ve savunma refleksi doğuruyor, bu da çoğu zaman yine onların amacına hizmet ediyor. Çok dikkatedilmesi, uyanık olunması gereken mevzular. Peygamberimiz'in (SAV) evliliklerini dünyevi boyutuyla düşünüp, şu kadar evlendi kendinen şu kadar yaş küçükle evlendi gibi art niyetli ve derinliksiz yorumlarla değerlendirenler de bu grupta. Hikmet, tebliğ, risalet bilmeden Habibullah nedir düşünmeden ne kadar anlanabilir? İhlas varsa onlarsız da anlanır ama hiçbiri yoksa işte fütursuzca konuşur durur birileri.
    "Merak ilmin hocasıdır." Sözünü çok severim, merak da bir enerji içimizde doğru kullanırsak pusula gibi. Zaman deseniz yaratılmış nimetlerden biri ve ibnül vakt olmayı hak ediyor.
    Güzel yazıydı, yine bir şey öğrendim.

    YanıtlaSil
  2. Sakız çiğnemek orucu bozar mı birde bu var her sene soruluyor, o bozar mı bu bozar mı oruç tutmamak için bahane arıyorlar, tutmucaksan tutma yani herkesin yaptığı kendine böyle sorulara ne gerek var, ben izlemiyorum izleyen varsa da değiştiriyorum kanalı utanıyorum resmen soruların saçmalığını görünce, oraya oturup milyonlar kazanıyorlar Allah sorar hesabını, geçen gördüm șehvet uyandıran yastık ve yorgan kullanmayın inanmakta zorluk çektim şimdiye kadar aklıma hiç gelmemişti böyle birşey, halimiz ne olacak bilmiyorum, birde șu sürekli birbirini suçlayan hocalar var o ona birşey söylüyor diğeri başka birşey aslında hepsi birlik olması lazım İslamiyet birlik dinidir ne bileyim hiçbiri sevgi dolu değiller, Saygı ve sevgi büyük eksiklik ondan oluyor hep bunlar, bir hanım var onu dinliyorum arada, tasavvuf la ilgileniyor ve anlatıyor o kadar iyi geliyorki çünkü severek anlatıyor severek yapıyor o kadar içten belli yani, baya oluyor diğer instagram hesabım da paylașmıștım hemen bir yorum ben sevmiyorum bu hanımı dini modernleștiriyor, hayır aslında sadece görüntüsüne bakıp bunu söylüyor sadece saçı açık diye,olabilir Allah ile kendi arasında onun tesettürü kimse karıșamaz ki, yoksa Șeriattan Ayetlerden Peygamberimizin hayatından herşey den bahsediyor ve çokta güzel anlatıyor, ama işte yargılıyoruz hep bir yargılama, öyle işte yine konudan çıktım sanırım :)) eline sağlık. Aslı D.

    YanıtlaSil
  3. Velhasılı uzak durmak lazım bazı şeylerden, çok duymamak lazım, duymazdan gelmek lazım, toksik şeylerden bünyeyi korumak lazım :)

    YanıtlaSil

Öne Çıkan Yayın

ÇOK GÜZELSİN GİTME DUR NOKTASI

Şahsi tarihimizin tekerrür ede ede gözümüze sokmaya çalıştığı toplamda sadece tek bir şey vardır belki de: O aslında öyle değil. Taz...