21 Mayıs 2017 Pazar

UYKUDAN ÖNCE

Hüzünle kederi karıştırır bazısı, halbuki çok başkalar.

Hüzün, hayatın doğal yollardan ürettiğidir, sebepsizdir, yaşamanın yan etkisidir... değil mi ki bu dünya ruha gurbettir, gerçek bir ruhun hüzünden nasipsiz olması o zaman söz konusu bile değildir. Sadece ruhlarını haz kavanozuna turşu gibi yatırmışların becerebildiğidir hüzne uzak durabilmek ki konumuz bile değiller.

İnsan olmanın ölçüsü empatidir, başkasının acısını hisssedebildiğiniz kadar insansınız ve... hüznünüz gibisiniz, hüznünüz kadarsınız.

Efradını cami ağyarını mani tarifi şöyle bir şeydir:

Ne şimdi elem, keder mi bu, karanlık mı, umutsuz mu? Haşa, asla! Bu sadece yüce bir ruhun tecellisidir, okuma yazması olan yüce ruhlar böyle gösterir kendini...
Nereden estiyse dinleyesim geldi gecenin bir vakti ve içimdekiler içimde durmadı, yazıvereyim dedim. Uyku? Yok :)
Bu parça konuşuyor sanki benimle, yıllardır konuşur. İşte hayatı anlatıyor, içindeki o rüzgar gibi geçen yerler geçen zamanın tasviri mesela... Konuşur ama melali fazla aşikare etmeye ar ederek konuşur, "her şey dile gelmez öyle, biraz da sen anla" gibisinden der diyeceklerini ve henüz daha anlatacak şeyleri var iken "yeter bu kadar" deyip bitiverir. Hayatın devam ediyor oluşuna işaret eden bir erken bitme hali sanki ya da bana öyle geliyor.
Parçanın bir yerlerinde de kendime rastlarım.

Açılış valsi olur mu bundan, dans müziği mi ki? Evlenecek olsam kurcalardım bu konuyu, olursa güzel olur bişi çünkü...gerçi Romeo'yla Juliet'in tanıştıkları sahnede çalan Nino Rota parçasını da düşünürdüm de ondan da açılış valsi olmaz, o da fazla hüzünlü çünkü :) Ama nasıl zarif...şu:
Bu piyano coverını orijinalinden daha çok sevdiğim için koydum ama orijinalini de ekleyeyim bari, ayıp olmasın:
Parçayı söyleyen Romeo'nun kuzeni, sahnedeki diyaloglar da müthiştir, güzel filmdir, tavsiye ederim:
Rota, sonu kötü bitecek olduğu için ana temayı bu kadar hüzünlü yapmış muhtemelen, çok aşklı ama çok hüzünlü, tekinsiz bir denk düşme söz konusu yani...n'apçan, kader.
Açılış valsiyle ilgili bu kadar tuhaf düşünceleri olan birinin evlenmemiş olması bence çok normal :) Ama yani Comparsita da çok sıkıcı ve sıradan!

Yazı dağıldı! Özür dilerim Theodorakis Abi, saygısızlık addetme ne olur, örtüyorum hemen yazıyı, uyku da bastırdı zaten.


Sonradan ek:
Hüzne tarif kabilinden şu parçayı da eklemesem olmaz:
Theodorakis'in parçası için kullandığım "melali aşikare etmeye ar eden" ifadesi Farantouri'nin bizzat sesidir...böyle çok doludur çok yoğundur ama asla çok açık ederek yere düşürmez içindekini, bayağılaştırmaz, dimdiktir. Farantouri'nin Theodorakis bestelerini en iyi yorumlayan kişi olarak kabuk görmesi çok da tesadüf değil sanki.

Bu var bi de, incecik bir hüzün ama nasıl da tertemiz bir umut:
https://www.youtube.com/watch?v=hEyb50mHCQU

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Öne Çıkan Yayın

ÇOK GÜZELSİN GİTME DUR NOKTASI

Şahsi tarihimizin tekerrür ede ede gözümüze sokmaya çalıştığı toplamda sadece tek bir şey vardır belki de: O aslında öyle değil. Taz...