Hüzünle kederi karıştırır bazısı, halbuki çok başkalar.
Hüzün, hayatın doğal yollardan ürettiğidir, sebepsizdir, yaşamanın
yan etkisidir... değil mi ki bu dünya ruha gurbettir, gerçek bir ruhun hüzünden
nasipsiz olması o zaman söz konusu bile değildir. Sadece ruhlarını haz
kavanozuna turşu gibi yatırmışların becerebildiğidir hüzne uzak durabilmek ki
konumuz bile değiller.
İnsan olmanın ölçüsü empatidir, başkasının acısını
hisssedebildiğiniz kadar insansınız ve... hüznünüz gibisiniz, hüznünüz kadarsınız.
Efradını cami ağyarını mani tarifi şöyle bir şeydir:
Ne şimdi elem, keder mi bu, karanlık mı, umutsuz mu?
Haşa, asla! Bu sadece yüce bir ruhun tecellisidir, okuma yazması olan yüce
ruhlar böyle gösterir kendini...
Nereden estiyse dinleyesim geldi gecenin bir vakti ve içimdekiler
içimde durmadı, yazıvereyim dedim. Uyku? Yok :)
Bu parça konuşuyor sanki benimle, yıllardır konuşur. İşte hayatı anlatıyor, içindeki o rüzgar gibi geçen yerler geçen zamanın tasviri mesela... Konuşur ama melali fazla aşikare etmeye ar ederek konuşur, "her şey dile gelmez öyle,
biraz da sen anla" gibisinden der diyeceklerini ve henüz daha anlatacak şeyleri
var iken "yeter bu kadar" deyip bitiverir. Hayatın devam ediyor
oluşuna işaret eden bir erken bitme hali sanki ya da bana öyle geliyor.
Parçanın bir yerlerinde de kendime rastlarım.
Açılış valsi olur mu bundan, dans müziği mi ki? Evlenecek
olsam kurcalardım bu konuyu, olursa güzel olur bişi çünkü...gerçi Romeo'yla
Juliet'in tanıştıkları sahnede çalan Nino Rota parçasını da düşünürdüm de ondan
da açılış valsi olmaz, o da fazla hüzünlü çünkü :) Ama nasıl zarif...şu:
Bu piyano coverını orijinalinden daha çok sevdiğim için
koydum ama orijinalini de ekleyeyim bari, ayıp olmasın:
Parçayı söyleyen Romeo'nun kuzeni, sahnedeki diyaloglar
da müthiştir, güzel filmdir, tavsiye ederim:
Rota, sonu kötü bitecek olduğu için ana temayı bu kadar
hüzünlü yapmış muhtemelen, çok aşklı ama çok hüzünlü, tekinsiz bir denk düşme
söz konusu yani...n'apçan, kader.
Açılış valsiyle ilgili bu kadar tuhaf düşünceleri olan
birinin evlenmemiş olması bence çok normal :) Ama yani Comparsita da çok sıkıcı ve sıradan!
Yazı dağıldı! Özür dilerim Theodorakis Abi, saygısızlık
addetme ne olur, örtüyorum hemen yazıyı, uyku da bastırdı zaten.
Sonradan ek:
Hüzne tarif kabilinden şu parçayı da eklemesem olmaz:
Theodorakis'in parçası için kullandığım "melali
aşikare etmeye ar eden" ifadesi Farantouri'nin bizzat sesidir...böyle çok
doludur çok yoğundur ama asla çok açık ederek yere düşürmez içindekini,
bayağılaştırmaz, dimdiktir. Farantouri'nin Theodorakis bestelerini en iyi yorumlayan kişi
olarak kabuk görmesi çok da tesadüf değil sanki.
Bu var bi de, incecik bir hüzün ama nasıl da tertemiz bir
umut:
https://www.youtube.com/watch?v=hEyb50mHCQU
https://www.youtube.com/watch?v=hEyb50mHCQU
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder